Stichting Vrije Scholen Ithaka is de bestuurder van 12 vrije scholen in Noord-Holland

Stichting Vrije Scholen Ithaka is de bestuurder van 12 vrije scholen in Noord-Holland

Peutergroep


Op onze peutergroep “Het Toermalijntje” werken we volgens dezelfde principes als de school en sluit daar dan ook prachtig op aan. Het belangrijkste vinden we dat kinderen zich vertrouwd, prettig en veilig voelen. Zo kunnen ouders hun kind met een gerust hart bij ons brengen. Er is een duidelijk dagritme, waarin gezamenlijke activiteiten en heerlijk spelen elkaar afwisselen. De kinderen krijgen bij ons biologische voeding, zodat we zeker weten dat ze de goede dingen binnen krijgen. We hebben naast het lokaal een peuterpleintje waar heerlijk buiten gespeeld wordt.


De peutergroep is van 8.30 tot 12.30 uur en is elke ochtend open. Veel kinderen komen twee keer per week, maar soms ook vaker. Op een ochtend zijn er maximaal zestien kinderen onder leiding van twee juffen.


Geborgenheid

De sfeer op peutergroep “Het Toermalijntje” is warm. We houden ons aan de 6 interactievaardigheden: sensitieve responsiviteit, respect voor de autonomie van het kind, structureren en grenzen stellen, praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering, begeleiden van positieve interacties. Zodat er het kind zich zo veilig mogelijk kan voelen. Er zijn veel natuurmaterialen in het lokaal aanwezig als houten meubeltjes en speelgoed. De kinderen zitten ’s ochtend in de kring op een schapenvachtje. Hierop wordt ook het fruit gegeten. Op de seizoenstafel worden de jaarfeesten en de seizoenen zichtbaar die de rode draad vormt in ons onderwijs. Ook is er voldoende materiaal om heerlijk mee te tekenen, te knutselen en te schilderen. We zingen veel liedjes met de kinderen en er zijn prachtige prentenboeken waaruit wordt voorgelezen. In het peuterlokaal zijn de kleuren zacht en omhullend.

Fantasiespel en nabootsing

Jonge kinderen doen niets liever dan spelen. Door fantasiespel beleeft het kind de wereld. Ook maakt het kind zich de manier eigen, waarop we de dingen doen. Niet in de minste plaatst ontwikkelt het kind al spelend z’n taal. De juffen helpen de kinderen, soms door zelf mee te spelen en soms door ze te stimuleren in bepaalde spelvormen. Jonge kinderen leren door nabootsing. Hiervan zijn de juffen zich sterk bewust. Ze nemen kinderen mee in zang, spel en beweging en geven het goede voorbeeld.


Ritme

De peuterochtend heeft een ritmisch verloop. Er is regelmatige herhaling en de dag verloopt vloeiend. In de ochtend is het ochtendspel met bijbehorende liedjes en versjes. Gijsje (de kabouter van de klas) wordt wakker gemaakt door de kinderen en de liedjes die gezongen worden horen bij het seizoen. Daarna zijn er activiteiten zoals broodbakken, knutselen, fruit eten en lekker buitenspelen. Het ritme van het jaar beleven de peuters mee met het vieren van de jaarfeesten, elk seizoen weer. Dit doen we op een vergelijkbare manier als de school.